NAST Statutes
Updated 13 November 2025
Vedtekter for Norwegian Alliance for Startups & Tech
§ 1 Navn
Foreningens navn er Norwegian Alliance for Startups and Tech, forkortes NAST.
§ 2 Formål
NAST er en ideell interesseorganisasjon for norske oppstartselskaper og vekstselskaper innenfor teknologisektoren.
Foreningens formål er å bidra til å gjøre Norge til en ledende gründernasjon i verden gjennom å skape bedre rammevilkår for norske oppstartselskaper og vekstselskaper.
Formålet skal oppnås gjennom følgende aktiviteter:
Drive en slagkraftig og respektert forening som får gjennomslagskraft overfor politikere, myndigheter og virkemiddelapparatet
Skape allianser med andre interesseorganisasjoner som bidrar til å fremme formålet
Øke kompetansen og engasjement blant gründere om politiske saker som bidrar til større gjennomslagskraft
Bidra til økt forståelse for teknologiske vekstselskapers betydning for fremtidig vekst og verdiskaping i Norge
§ 3 Organisasjonsform
Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.
§ 4 Medlemmer
Ordinære medlemmer skal være norske teknologiske vekstselskaper og tidlig-fase oppstartselskaper, samt gründere av disse.
Kriterier for medlemskap:
Selskapet er etablert med hovedkontor i Norge
Norsk eierskap utgjør mer enn 50% av selskapets eiere
En eller flere av hovegründerne har norsk statsborgerskap
Bindingstiden for et medlemskap er ett år.
Medlemskap i foreningen er først gyldig og skal regnes fra den dag kontingent er betalt. Utmelding av foreningen skal skje skriftlig og trer i kraft umiddelbart etter at administrasjonen har mottatt den.
Medlemmene skal arbeide for foreningens formål, rette seg etter vedtektene og de beslutninger som tas i henhold til vedtektene.
Styret kan ekskludere medlemmer ved enstemmig vedtak.
§ 5 Årsmøtet
Foreningens høyeste myndighet er årsmøtet som avholdes hvert kalenderår innen utgangen av juni måned. Årsmøtet innkalles av styret med 1 måneds varsel direkte til medlemmene. Forslag til saker som skal behandles på årsmøtet må være sendt til styret senest 2 uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene minst 1 uke før årsmøtet. Alle foreningens medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet er vedtaksført med det antall medlemmer som møter.
Det er kun ordinære medlemmer som har stemmerett på årsmøtet. Støttemedlemmer har møterett og talerett. Administrasjonen har møterett, talerett og forslagsrett i relevante saker.
Ordinære medlemmer (alle rettigheter):
Founder (1 stemmer)
Startup (3 stemmer)
Scaleup (10 stemmer)
Støttemedlemmer (møterett og talerett):
Supporter
Investor
Økosystem
Bedrifter
Stemmegivning forutsetter deltakelse på årsmøtet, digitalt eller fysisk, fullmakt aksepteres ikke.
Ordstyreren velges av årsmøtet og behøver ikke være medlem av foreningen. På årsmøtet kan det ikke behandles saker som ikke er oppført på sakslisten, med mindre ¾ av de fremmøtte krever det. En slik beslutning kan bare tas i forbindelse med vedtak om godkjenning av saksliste.
§ 6 Årsmøtets oppgaver
Godkjenning av innkalling og dagsorden
Valg av møteleder, referent, og en person til å signere protokoll sammen med møteleder
Behandle styrets årsberetning for foregående regnskapsår
Behandle revidert regnskap og revisors beretning for foregående år
Vedtektsendringer
Valg av styre med styreleder, valgkomité og revisor
§ 7 Stemmegivning på årsmøtet
Alle vedtak, med unntak av eventuelle vedtektsendringer jfr. § 14 samt fastsetting av politiske prioriteringer(se neste avsnitt), fattes med simpelt flertall. Ved stemmelikhet foretas votering på nytt. Ved fortsatt stemmelikhet foretas loddtrekning.
Ved beslutning av politiske prioriteringer, kreves det ⅔ flertall for endring av prioriteringslisten, eller introduksjon av nye toppsaker. For å legge til saker utover de tre toppsakene kreves det simpelt flertall.
§ 8 Valg
Valg foregår skriftlig når det foreligger mer enn ett forslag. Kun foreslåtte kandidater kan føres opp på stemmeseddelen. Stemmesedler med annet innhold enn foreslåtte kandidater vil forkastes. Ved valg til tillitsverv velges den eller de som har fått flest stemmer.
Valgkomiteen skal etterstrebe bredt mangfold i sine innstillinger, med minst 40% av hvert kjønn representert.
§ 9 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte avholdes når styret eller minst en tredel av de stemmeberettigede medlemmene krever det. Det innkalles på samme måte som ordinært årsmøte, men med minst 14 dagers varsel.
§ 10 Styret
Foreningen ledes av et styre, som er foreningens høyeste myndighet mellom årsmøtene.
Styret velges av årsmøtet og skal bestå av 5–9 medlemmer valgt blant foreningens medlemmer, inkludert støttemedlemmer. Styret skal bestå av:
minst 2 representanter fra vekstselskaper
minst 2 representant fra tidlig-fase oppstartselskap
Styret og styreleder velges av årsmøtet for en periode på 1 år og kan ta opptil tre gjenvalg (totalt fire år). Styret velger selv sin nestleder.
Styret skal:
a) Iverksette årsmøtets vedtak og bestemmelser
b) Forvalte og føre kontroll med foreningens økonomi
c) Representere foreningen utad
d) Etablere, fastsette instruks og følge opp administrasjonen
Styrets leder eller øvrige medlemmer trer ut av styret dersom de i funksjonstiden fratrer sin stilling i selskapet som er medlem av foreningen.
Innkalling til styremøter skal foretas med minimum 1 ukes varsel. Styret er vedtaksdyktig når et flertall av styrets medlemmer er tilstede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller styreleders stemme dobbelt.
Styrets nestleder trer inn i de oppgaver som er pålagt styrets leder i henhold til foreningens vedtekter, i de tilfellene styrets leder ikke kan oppfylle disse selv.
§ 11 Signaturrett og prokura
Styrets leder eller daglig leder alene har signaturrett.
§ 12 Valgkomité
Årsmøtet velger en valgkomité bestående av 3 medlemmer som skal foreslå nye styremedlemmer, revisor og valgkomité ved neste valg.
§ 13 Administrasjonen
Styret er ansvarlig for at det settes opp en administrasjon og daglig ledelse. Administrasjonen skal utøve proaktiv myndighetskontakt, ivareta den løpende drift av virksomheten, føre regnskaper og drive kontakt med andre interesseorganisasjoner. Styret fastsetter instruks for administrasjonen.
§ 14 Vedtektsendring
Endringer i disse vedtektene kan kun foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte, og det kreves ⅔ flertall av de avgitte stemmer. Endringen(e) trer i kraft umiddelbart. Forslag til vedtektsendringer må være sendt til alle medlemmer innen 7 dager før årsmøtet.
§ 15 Oppløsning, sammenslutning og deling
Oppløsning av foreningen kan kun behandles på ordinært årsmøte. Vedtak om oppløsning krever ⅔ flertall.
Ingen medlemmer eller stiftere har krav på foreningens midler eller andel av disse.
Sammenslutning med andre foreninger eller deling av foreningen anses ikke som oppløsning. Vedtak om sammenslutning⁄deling og nødvendige vedtektsendringer i denne forbindelse treffes i samsvar med bestemmelsene om vedtektsendring (§ 14).